Het verhaal achter een dak

Als het gaat over een dak, dan denkt men onmiddellijk aan pannen of leien. Maar hiermee is het verhaal helemaal niet af. Om een perfect resultaat te krijgen, moet het dak perfect bij de woning en zijn bewoners passen. Maar waar let u op als u een dak voor een huis kiest? Bij renovatie kan u eenvoudig voor hetzelfde dak kiezen als hetgeen nu op uw woning ligt. Maar misschien wil u totaal wat anders om uw huis een andere look te geven. Bij het kiezen van een dak voor een nieuwbouw, wordt het nog spannender. U start dan van nul en moet een resultaat bekomen waarmee het totaalplaatje helemaal klopt. Het helpt in uw keuze als u een verhaal achter het dak uitwerkt. Met andere woorden: storytelling is een strategie die in marketing heel vaak gebruikt wordt. Klanten kiezen de dakdekker nu eenmaal op basis van de naam die het bedrijf heeft, maar zeker ook op basis van hun gevoel en hun eigen waarden. Hoe storytelling voor uw dak werkt, leest u hieronder.

Geef uw dak een ziel, storytelling helpt

Een dak is als het ware de kers op de taart van uw woning. Het geeft een specifiek karakter aan uw woning, het is bijna het visitekaartje van uw woning en dus ook van uzelf. Een puntdak zal uw woning er helemaal anders laten uitzien dan bijvoorbeeld een plat dak. Anders gezegd: met een puntdak brengt u een andere boodschap dan met een plat dak. Of wil u dakkapellen die uw woning een ietwat rustieke uitstraling geven? En welke bekleding wilt u? Als u bijvoorbeeld op de website van de dakdekker in Uden kijkt, dan ontdekt u heel wat meer dan pannen of leien. Denk bijvoorbeeld aan dakshingles. Het zijn platte, dunne stroken dakbedekking. Ze zijn in verschillende materialen te verkrijgen: hout, metaal of kunststof bijvoorbeeld. Pannen geven een rustieke uitstraling, leien brengen een natuurlijke look aan uw woning en shingles geven uw woning een strakker uitzicht. Uiteraard is dit een leidraad en kan u binnen deze soorten dakbedekking nog alle kanten uit. Ieder huis is anders, iedere bewoner is anders en daarom is ook elk dak anders.

Als u voor de keuze staat welk type dak u gaat kiezen, denk dan aan de uitstraling die u wil geven aan uw huis. Stelt u zich uw huis voor met het dak dat het beste bij u past. Hier zitten we helemaal in het domein van storytelling. Wanneer u zich een bepaald dak voor ogen haalt, houdt u rekening met het karakter van het huis, maar ook met het karakter van de bewoners. Net zoals bij de keuze van de woning op zich en de interieurinrichting of de inrichting van de tuin, wilt u dat het plaatje klopt, ook voor het dak. Kijk naar de grootte van de pannen of shingles, materiaal en kleur van de dakbedekking. Welke sfeer creëert elk van deze soort bedekking? Kijk ook naar de bijkomende elementen: dakranden, nokken, schoorstenen, dakgoten… En ook de details zijn van groot belang. Hoe worden bijvoorbeeld koepels en opstaande dakranden bij een plat dak afgewerkt? Hoe worden de zijkanten van een dakkapel bekleed? Het feit dat u voor details aandacht heeft, toont eveneens wie u bent. Dit zijn maar enkele vragen die u zich best stelt als u aan het plaatsen van een dak denkt. Laat u vooral adviseren door een professioneel dakdekker. Ga met uw ideeën en uw verwachtingen naar een expert en bespreek grondig wat u wenst.

Een ander aspect bij het kiezen van een dak is: hoe gaat de woning volledig passen in de omgeving? Ook met deze vraag kan u gerust bij de expert terecht. Zo zal een dakdekker in Heesch de omgeving kennen en hiermee ook rekening houden als hij u advies geeft. Gaat u in een rustige, landelijk of bosrijke omgeving een supermodern dak kiezen? En wil u in een strakke en moderne woonwijk kiezen voor een rustiek pannendak? Uw eigen voorkeur bepaalt uiteraard uw keuze. De kunst is echter om uw woning aan te passen aan de omgeving en toch uw eigen verhaal in het dak te verwerken. De expert helpt u hier graag bij.

Het verhaal van uw dak

Ondernemingen, bijvoorbeeld dakdekkers, doen aan storytelling wanneer ze hun producten online aan de man brengen. Ook u, als particulier, kan hiermee een grote stap vooruit zijn bij het kiezen van het juiste dak. Maar wat is nu de sterkte van deze storytelling? Het is een manier om een verhaal en emoties aan een product te koppelen. Welke emotie en sfeer brengt een bepaald dak bij u? Hoe wilt u zich voelen wanneer u thuiskomt en uw huis in zijn geheel bekijkt? Online kunt u ook ervaringen van andere klanten van de dakdekker lezen. De dakdekker zelf geeft voorbeelden van zijn werk en geeft zijn eigen ervaringen weer. Dit maakt het verhaal nog meer levendig. Voorbeelden, foto’s, beeldspraak… Het maakt dat een potentiële klant het dak al voor zich ziet en daarbij de juiste sfeer opsnuift. Voor de ene persoon moet een dak gewoon degelijk zijn en zijn de materialen van het grootste belang. Voor de andere persoon zal een dak vooral een sfeer moeten scheppen: strak of warm, groots of intiem bijvoorbeeld.

Storytelling kan op veel vlakken gebruikt worden. Op de website is al heel wat informatie en ook sfeerbeelden te vinden. Maar bekijk zeker ook de social media, ook hierin is de storytelling van bijvoorbeeld de dakdekker in Heesch of de dakdekker in Uden te vinden. Hoe meer verhalen er om en rond het dak verteld worden, hoe concreter het dak wordt. Neem bijvoorbeeld het hot item duurzaamheid. Als u als particulier klant hier een groot belang aan hecht, dan wilt u vast en zeker dat dit aspect terugkomt op de website van de dakdekker. Het is dan ook van belang dat de dakdekker het verhaal rond zijn duurzame producten vertelt: ecologisch verantwoord, biologische producten en lange levensloop van het dak bijvoorbeeld. Storytelling is zeker een hulpmiddel bij de keuze van een dak.

https://nelodakwerken.nl/

Vind je dit artikel leuk?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde berichten