De ins en outs over asfaltverwerking

De meeste wegen die je in Nederland zult tegen komen zullen gemaakt zijn van asfalt. Dit is een heel populair materiaal omdat het stevig is, waardoor veel en ook zware auto’s er eenvoudig overheen kunnen rijden, maar het is ook nog eens een materiaal wat heel erg lang meegaat. Je wilt natuurlijk niet dat de wegen ieder jaar vervangen moeten worden, dat zou het verkeer teveel stil laten liggen. Maar hoe steekt de asfaltverwerking eigenlijk in elkaar? Hieronder vertellen we je alle ins en outs over asfaltverwerking.

 

Waar is asfalt van gemaakt?

Laten we als eerst gaan kijken waar asfalt dan precies van gemaakt is. De meest voorkomende producten die in asfalt verwerkt zitten, is grind in zand, dit wordt gebruikt in combinatie met bitumen en een aardolieproduct. Om er voor te zorgen dat het asfalt zo goed mogelijk is en zo lang mogelijk mee gaat, is het belangrijk dat de verhoudingen goed zijn. Sommige soorten asfalt zijn wat meer gevoelig voor scheuren als ander asfalt, om dit te voorkomen kan er nog voor gekozen worden om wat additieven toe te voegen.

 

Hoe komt asfalt tot stand?

Nu weet je waarvan asfalt gemaakt wordt, maar nog niet hoe asfalt gemaakt wordt. Binnen een asfaltcentrale wordt dit asfalt gemaakt, de aggregaten worden eerst gedroogd, daarna worden de verwarmde bitumen gemengd en zo komt asfalt tot stand.

 

Waar wordt asfalt voor gebruikt en hoe wordt het gebruikt?

Zoals al eerder besproken wordt asfalt vooral gebruikt voor wegen, maar het asfalt moet dan eerst vanuit de centrale naar de gekozen bestemming toe vervoerd worden. Voor het vervoeren van asfalt zijn speciale vrachtwagens ontworpen, die eenvoudig het asfalt kunnen storten als ze op de plek van bestemming zijn. Meestal gaat dit niet in één keer perfect, soms missen er nog stukjes en soms is er ook teveel op één bepaalde plek aangebracht. Daarom wordt er na de eerste storting altijd nog een keer gekeken naar waar de zwakke plekken zijn en worden die aangevuld. Voordat auto’s over de weg mogen rijden, is het wel van belang dat het asfalt goed is afgekoeld. Om er voor te zorgen dat het asfalt zo min mogelijk slijtage ondervind, kan er nog een slijtlaag aan worden gebracht. Kijk voor meer informatie over slijtlagen op Latexfalt, de expert op het gebied van asfalt en wegen. Zij bezitten veel kennis over alles wat hiermee te maken heeft.

Vind je dit artikel leuk?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde berichten