De bouw en online handel

De afgelopen jaren zijn er steeds meer ondernemers overgegaan van fysieke handel naar alleen digitale handel of zowel fysieke verkoop van producten als het online aanbieden van materiaal. Niemand kan er meer omheen draaien, online verkoop is de toekomst. Wat je ook verkoopt of aanbiedt. Huisvesting wordt gewoonweg te duur, personeel wordt te duur, energiekosten doorbreken records en de mens die steeds vaker via het internet op zoek gaat naar de volgende aankoop of naar advies dwingt het als het ware af. Onderzoek naar de b2b technische groothandel branche gaf in 2020 al aan dat de helft van de groothandels in de technische bouw- en installatiesector beschikt over een webshop. Voor degene die nog geen webshop hadden, was maar liefst een 25% ervan overtuigd in de toekomst wel een b2b webshop op te richten voor de online handel in bouwmateriaal. Online marketing bedrijven maken hier dan ook dankbaar gebruik van door ondernemers die interesse hebben in het online ondernemen te helpen bij het realiseren van een online verkoopkanaal.

Online is vanzelfsprekend

Tegenwoordig is de vraag naar online aanbod groot geworden. De jongere generatie en toekomstige generaties zullen het vanzelfsprekend gaan vinden dat er online bouwmateriaal, zoals Kingstones gekocht kan worden op 123sierbestrating. Het komt zelfs voor dat wanneer bedrijven de materialen niet online aanbieden, er geen zaken mee gedaan zullen worden. Deze trend alleen al getuigt van de noodzakelijkheid van een online verkoopkanaal voor de bouw maar ook installatiesector.

De kluswinkel om de hoek of de specialist

De kluswinkel die in België of Nederland het meest platgelopen wordt, is de Gamma en Praxis met enkele alternatieven ernaast die iets goedkoper zijn of een ander assortiment aanbieden. Deze bouwmarkten verkopen over het algemeen het huis-tuin-en-keukengereedschap. Voor wie op zoek is naar meer specialistisch vakkundig materiaal zoals PIR gipsplaat wijkt vaak al snel uit naar een specialist op dit gebied. Niet alleen wegens het aanbod in materialen, men beschikt tevens over professionele kennis en kunde van deze materialen. Wil je als specialist of als algemene bouwmarkt goed scoren en bekendheid genereren, dan is het vergroten van je populariteit en reclame een niet te vergeten onderdeel van je onderneming.

Waarom online?

De maatschappij en dan met name de manier waarop we leven lijkt steeds efficiënter te worden. De boodschappen worden thuis geleverd, het werken doen we vanuit huis, socializen gebeurt steeds meer via games, apps, groepen of forums. We stappen steeds minder de deur uit en leven vanuit onze eigen bubbel. Dit vraagt om een samenleving die hierop aangepast is, wat dan ook geld in het laatje creëert voor degene die hierop inspeelt. Vraag jezelf maar eens af wat je 10 jaar geleden via het internet deed en hoe je nu afhankelijk bent van het internet. Dit zegt eigenlijk al genoeg over de manier waarop onze samenleving gevormd gaat worden. Waar vraag is, dient aanbod te zijn. Ondernemingen dienen hierop in te spelen door dit gat in te springen en de steeds vaker online opererende maatschappij op zijn pinken te bedienen. Of het nou gaat om pir 2 zijdig aluminium of een vracht boodschappen. Online is de toekomst!

 

Vind je dit artikel leuk?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde berichten