Zoals je vast al wel weet, zijn er veel keuzes in soorten aanhangwagens. Veel verschillende soorten, maten en dan is er ook nog een keuze in het aantal assen. Er zijn enkel en dubbelassers. Een enkelasser is een aanhanger die over één as beschikt. Een dubbelasser (ook wel een tandemasser genoemd) heeft twee assen, dat betekent ook dat een tandemasser vier wielen heeft. LaadvermogenTot op een zekere hoogte is er geen verschil in het bruto laadvermogen van een enkel of dubbel asser. Dit hangt af van de assen en of de aanhanger geremd is of niet. Het netto laadvermogen van de enkelasser is bij een 750kg aanhanger hoger omdat de aanhanger lichter is. Het netto laadvermogen van een dubbelas aanhanger die ongeremd is ( 750kg) is dus lager vanwege het eigen gewicht. Het laadvermogen van een enkel asser gaat tot 1800 kg, daarna zijn aanhangers allemaal dubbelas en gaat het bruto laadvermogen tot wel 3500 kg. De meeste dubbelasser aanhangers zijn geremd uitgevoerd en hebben dus ook een hoger bruto laadvermogen. Let wel, hier heb je dan ook vaak een aanvullend rijbewijs (BE) voor nodig en het trekkend voertuig moet het ook kunnen (mogen) trekken natuurlijk. Voordelen enkelasserIedere aanhangwagen heeft natuurlijk zo zijn voordelen en dus ook de enkelassers. Deze aanhangwagens hebben als voordeel dat ze lichter zijn in gewicht waardoor ze makkelijker te manoeuvreren zijn wanneer de aanhanger losgekoppeld is. Vaak zijn ze ook in afmeting kleiner waardoor ze makkelijker te stallen zijn en last but not least zijn ze ook vaak goedkoper dan een dubbelasser. Voordelen dubbelasserWanneer je een tandemasser afkoppelt is deze stabieler dan een enkelasser welke direct naar voren helt. Zo je deze eenvoudiger snel ergens even neerzetten. Natuurlijk moet je wel het neuswiel uitdraaien. Een ander voordeel is dat door de extra wielen de aanhanger stabieler achter het trekkende voertuig ligt. Ook heeft een tandemasser een hoger laadvermogen boven de 1800 kg. Alle geremde aanhangers hebben ook een kentekenplicht waardoor diefstal een stuk minder aantrekkelijk is. Ongeremde enkelas of dubbelas aanhanger?Het is ten eerste belangrijk te bedenken waarvoor je de aanhangwagen gaat gebruiken. Een ongeremde aanhanger mag niet meer bruto laadvermogen hebben dan 750 kg. Het eigen gewicht van de aanhanger moet daar nog vanaf. Je wil dan het liefst een zo’n licht mogelijke aanhanger. Een ongeremde tandemasser heeft een hoger eigen gewicht waardoor het netto laadvermogen minder is. Deze aanhangwagens zou je eventueel wel zwaarder kunnen beladen, maar dat is verboden. Nu kiezen veel mensen wel voor een ongeremde dubbelasser om deze reden. Je hebt namelijk geen kenteken nodig en geen BE rijbewijs. Wij adviseren dit natuurlijk niet te doen. Er wordt ook meer gecontroleerd op deze aanhangwagens of deze zijn overbeladen. Een dubbelasser is in aanschaf duurder, doordat het meer componenten bevat. In onderhoud zijn ze ook duurder vanwege de benodigde remonderdelen.
Geremde enkelas of dubbelasVoor een geremde aanhanger geldt eigenlijk altijd dat je een rijbewijs BE nodig hebt. De voordelen van de enkel en dubbel as zijn nu duidelijk. Belangrijk is dat je weet hoeveel laadvermogen je nodig hebt. Mocht dat boven de 1800 kg zijn, dan is er geen andere optie dan een tandemasser. Er is zoveel keuze tussen uitvoeringen en merken dat er altijd de juiste aanhanger voor je te vinden is. Wil je een aanhanger kopen? Dan helpen we je graag verder.
|
https://www.aanhangwagendirect.nl/ |
de belangrijkste stappen bij het starten van een bouwproject
Het starten van een bouwproject, groot of klein, vereist een