Een laadpunt aan huis verdien je binnen twee jaar terug.

In 2021 zijn er in de eerste 9 maanden al meer dan 200.000 elektrische auto’s verkocht. Wanneer je elektrisch rijdt, wil je natuurlijk genoeg mogelijkheden in de buurt hebben om je auto op te laden. In 2021 beschikken we met z’n allen over ongeveer 80.000 openbare laadpunten. Het nadeel van het laden bij zo’n openbare paal is niet alleen dat het laadpunt vaak niet dichtbij huis is, maar ook de prijs per kWh.

Gemiddeld laden bij een publieke laadpaal kost je €0.39 per kWh. Wanneer je wilt snelladen bijvoorbeeld langs de snelweg, dan komt daar nog eens €0,20 (€0,59 totaal) bij bovenop. Kijken we naar het gemiddelde stroomtarief voor de particulier thuis (€0,23 per kWh), dan scheelt dat toch aanzienlijk met de prijzen van openbare palen.

 

Rijd je 350km met een gemiddelde elektrische auto dan kost je dat:  

 

Snelladen snelweg: €35,11

Publieke laadpaal: €23,20

Laadpaal thuis: €13,69

 

Terugverdientijd

 

Je bespaart dus in het meest ongustige geval €9,51 per laadbeurt. Laten we in dit rekensommetje uitgaan van de prijs van een gemiddelde laadpaal van €1250,- en €500,- voor een laadpaal installeren. Dat komt neer op een totaalbedrag van €1750,-.

 

€1750,- / €9,51 = 184.

 

Het komt er dus op neer dat je in ieder geval bij 184 laadbeurten je laadpaal al hebt terugverdiend. Laad je wel eens bij een duurder laadpunt dan zal dit uitkomen op een lager aantal laadbeurten.

 

Rijdt je ongeveer 30.000 km per jaar dan heb je je laadpaal met twee jaar terugverdiend. Daarnaast geniet je natuurlijk van het gemak van het laden bij huis.

Vind je dit artikel leuk?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde berichten